Att så många är imot avregleringen? Visst att om Avregleringen fortsätter så kanske många oseriösa företag (chansen är rätt liten) kommer o leker med elden. Eller så kanske många moderata löjlpotter börjar leka för mycke med järnvägen o kan göra skada.
MEN
Det är fakta att SJ är en av (om inte) sveriges sämsta arbetsgivare.
Om fler företag får chansen att komma in på Järnvägen kommer fler betala till Banverket för o använda järnvägen. kanske betalar de tillomed bättre än vad de snåla satarna SJ gör. Och då kommer järnvägarna kunna upprustas lite bättre. (för det behövs)
Ja vet att jag inte är nån Expert inom det här området men seriöst... det ända själet jag hört EMOT avregleringen är:
"Öh, SJ"
och
"Risken finns att något Oseriöst företag kommer in på järnvägen"
1. SJ är kassa. deras Ledning består av nästan lika mycke folk som arbetarskaran (lite överdrivet) De är bakåtsträvande (ni skulle läsa deras uniformsföreskrifter) och eftersom de fortfarande har till stor del monopol så är de alldeles för lata på nästan alla fronter. Jag vet att det jobbar mycke bra folk på SJ men det är inte direkt nått som talar för företaget. bara för de anställda.
2. Risken att nått oseriöst företag kommer in på järnvägen är rätt liten... med tanke på de enorma summer som krävs för att driva ett järnvägsföretag.
Som sagt är väll inte jag nån expert men med de fakta jag har så talar väldigt lite emot avregleringen.
PS: Fick höra idag att Green Vargo som kickat en massa folk har gått in i en förar kris... de kickade för mycke folk verkar det som.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
det är en fråga! ... ... typ. vad är det som får folk att va så rädda för avregleringen?
SvaraRaderaSe bara på den senaste nyheten att veolia inte klarar av att köra funktionshindrade...
SvaraRaderaJag hade hellre sett att kollektivtrafiken hade förblitt statlig och att man (för miljöns skull) kunnat göra den i princip avgiftsfri, det tror jag vi hade tjänat på.
Jag är inte emot avregleringen men heller inte för, jag tror man måste vara mer insatt för att kunna ta ställning i frågan.
jag har kört flera funktionshindrade utan problem :P vet inte vad det är för skitsnack. kanske inte går så bra på de gamla vagnarna som traverserar stambanan men det finns grejer till det med så vitt jag vet.
SvaraRaderaAtt kollektivtrafiken var statlig och avgiftsfri vore deffenitivt en utopi. men chansen att det någonsin händer igen är ungifär lika stor som en Jesus kommer o ringer på o grattar mig på min namnsdag.
Men när det gäller priserna så är avregleringen bättre eftersom priserna kan komma att pressas neråt istället för uppåt. Att priserna på småbanerna, pendlar o sånt, ökar är ju statens fel (eller snarare länstrafikernas, som styrs av staten)
Jag är väll inte direkt "insatt" i frågan häller men som sagt, än så länge har jag inte hittat nånting som skulle få mig att vara emot avregleringen.
Vilket också är anledningen till att jag startade den här tråden! vill veta vad folk har för anledningar.
De pratade om på radion igår i alla fall om att veolia inte kunde ta rullstolsburna på den nya sträckan (malmö-nånting, kommer inte ihåg?) för att vagnarna inte var anpassade. Småpotatis för oss som har fungerande ben kanske men jag tycker att det är förjävligt att vissa ska behöva ringa några dagar innan avresan för att de ska kunna skaffa fram folk för att de ska bli upplyftna på tåget (vilket i sin tur förmodligen inte är någon angenäm upplevelse). Det tycker jag är en ganska allvarlig brist för något som ska vara tillgängligt för alla.
SvaraRaderaJovars visst äre synd om den filuren vem det nu var. Och SJ har ju faktiskt nån vagn som är anpassad för rullstolsbundna på sina regionaltåg.
SvaraRaderaMen går man in och bokar biljett så kan man se att det inte står att tåget är rullstolsanpassat. Man kan väll knappast skylla på Veolia att mannen i rullstol inte kan läsa.
Dessutom är ju Veckoslutståget sprillans nytt. Allting i tågvärlden har ju barnsjukdommar.
Sen att Veolia kostar cirka 60% av vad SJ gör samma sträcka det blir en liten fotnot här.
Mer anledningar vill jag ha! ge mig! intressant det här
Jag har ännu inte varit med om en avreglering som förbättrat något för kunderna. Och i t.ex postens fall har väl förvisso nya jobb uppkommit, men hur bra behandlar egentligen citymail sina anställda? Nu är väl det kanske en orättvis jämförelse eftersom de privata järnvägsföretagen i sverige känns väldigt seriösa i jämförelse men jag ser ändå helst att sj har kvar sin roll. Problemet ligger som jag ser det i att sj sköts fel när det bara handlar om ekonomisk vinst och inte tar tillräckligt samhälligt ansvar. Äsch jag vet inte, men faktum är att hur trevliga och bra än tågkompaniet,veolia etc är så kan de närsomhelst bestämma sig för att kränga tågen till förenade arabemiraten och dra om det skulle visa sig vara mer lönsamt. Jag tycker vi behöver ett starkt statligt ägt företag som garanti om inte annat. Sen att sj sköts illa är en annan femma, att avskaffa monopolet helt är att börja i fel ände.
SvaraRaderaFast Kindholm så kan man ju inte säga, att det står att det inte är handikappanpassat och då är det ok. Ska vi ha kollektivtrafik ska den vara öppen för ALLA, det handlar ju inte om att han inte fick ha med sig sin ponny på tåget, det handlar om ren diskriminering. För övrigt tycker jag att Gabriels inlägg var bra.
SvaraRaderaÄven handikappade har vissa skyldigheter. Om jag vore Glutenalergiker så skulle ju jag sattsa på glutenfria produkter. Inte skulle jag gå o köpa vanligt mjöl o hoppas på att det fixar sig.
SvaraRaderaMen jag förstår din poäng! Om alla tåg hade möjligheter att göra allt åt alla så vore det ju bäst.
Och Gabriel har en bra poäng tycker jag med. Visst finns ju risken att nått sånt skulle kunna hända. Och det är ju i princip den största anledningen som skulle kunna finnas emot avregleringen.
Grejen är ju dock den att SJ är ju inte statligt och har inte varit sedan... slutet av 90 talet nångång? SJ är idag SJ AB. och skulle alltså redan nu kunna bli uppköpta av Förenade arabemirater. Så vitt vi vet kanske de redan äger 49% av företaget. Med tanke på SJs anställdas villkor kan man ju undra.
Visserligen kanske det finns restriktioner i företaget som gör att detta inte kan hända men det skulle ju strida en del mot själva "AB" konceptet.
Jag vill gärna höra mer åsikter. det är ganska så utbildande det här!
Sj och gc är fortfarande statligt ägda trots att de drivs i bolagsform såvitt jag vet iaf.
SvaraRaderadet har du säkert rätt i. Men Så vitt jag vet så heter SJ, SJ AB. och är det ett aktie bolag måste man ju kunna köpa aktier i bolaget och därmed köpa (majoritet?) företaget. Visserligen kanske staten måste gå med på att sälja? (kan inte mycke om statsekonomi) vilket i sånna fall skulle kunna liknas med vilket bolag som hällst... eller är jag ute o cyklar med hjälmen upponer?
SvaraRaderaDu kan ju dock inte köpa fler aktier än vad som emitterats, sen får du ju skilja på A & B aktier också.
SvaraRaderaMen nåja, vi börjar spåra ur lite för långt från den ursprungliga diskussionen känner jag.
Tror det är bättre vi lämnar ekonomidiskussionen till folk som vet vad de pratar om :P
Ja Kindholm du är allt ute och cyklar lite för i både SJ och GC äger staten en majoritet av aktierna och kan allså göra lite som de vill med företagen, ingen kan köpa någon annans (statens i det här fallet) aktier om de inte vill sälja.
SvaraRaderaMen som Gabriel skrev, kan du nämna en enda avreglering hittills som har förbättrat för gemene man?
Posten -sämre service,högre priser, sämre villkor för de anställda och tusentals uppsagda. Avregleringen av elmarknaden gjorde det väl bara rörigare för konsumenterna och många hävdar att priserna inte alls sjönk utan snarare sköt i höjden samtidigt som det blev krångligare för konsumenten med olika villkor och priser. Avregleringen av telenätet blev väl förvisso billigare för storstadsborna som har ett bra telenät (det telenätet som telia byggt upp och ansvarat för) men de som bor på glesbyggden och vill bygga ut får betala detta i princip själva för ingen vill ta ansvar för ett nät som andra kan tjäna pengar på.
Här har du en, förvisso gammal, artikel om hur avregleringar påverkat marknaden hittills. http://www.dn.se/ekonomi/avregleringar-hojde-priserna-1.307084
Vart är allt folk? Skulle vilja höra fler åsikter. Hade väntat mig att nån skulle börja citera milton friedman vid det här laget.
SvaraRaderaBolagsstyrning
SvaraRaderaHär finns information om vilka som är våra ägare och annan bolagsinformation.
SJ ägs till 100 procent av Svenska staten och förvaltas av Näringsdepartementet. Ägarens vision och målsättning är att SJ ska vara ett modernt reseföretag som i alla avseenden och med uthållighet agerar affärsmässigt och KOMMERSIELLT. Ska det vara det så ska det vara utsatt för konkurans och inte som nu SJ tar godbitarna det som inte är lönsamt det kan någon annan få.
känner att jag har nollkoll på ämnet och är hellre tyst än att ens försöka uttala mig. men känns inte som SJ i nuvarande form är något att sträva efter men känns inte som det är något att sträva efter att släppa det helt fritt heller.
SvaraRaderaMen Jen, om det är fallet är jag ju absolut INTE ute o cyklar för det va exakt det jag skrev ;) det räcker med att staten får för sig att sälja företaget till ryska maffian för att allt ska gå åt skogen. Precis som med vilket annat företag som hällst
SvaraRaderanow were talking! det var sånt jag var ute efter när jag startade tråden. lite bakgrundsfakta.
Intressant artikel Jen. Lyfter fram en del flummiga delar. Som jag ser det så gick priserna up när SJ fick monopolet. Nu när Banerna börjar släppas så kommer priserna tryckas neråt igen skulle jag tro. Veolia erbjuder ju faktiskt Malmö syd - Stockholm för halva priset mot vad SJ gör. (nära 1/4:e del av priset av vad X2000 kostar vid heta tider, vissereligen känar du nån timme med X2, men den förlorar du nog igen när de blir sena 3 timmar) ;)
Det verkar som Avreglering i allmänhet har gjort mer skada än nytta.
Men när det gäller fallet med järnvägen tycker jag fortfarande att det lutar mot avreglering för min del. Antingen avreglering eller att staten igen tar över HELT. Och inte litar på att ett bolag med monopol gör det som vore rätt.
Jag håller med Gabriel. Fler åsikter!
Hmm vet inte heller vad jag står så jag lät bli att rösta.
SvaraRaderaSJ må va kundvänliga men deras löner suger jämfört med många nya tågoperatörer
Måste faktist säga att den här tråden är den mest intressanta hittils. Dessutom är jag ärligt förvånad över att så många är så skeptiska till avregleringen. Att Jenny är det var väl iofs ingen överaskning ;)
SvaraRaderaVad gäller avregleringar som är gjorda behöver vi ju inte ens blicka utanför vår egna branch. Godstrafiken har ju varit avreglerad ett bra tag nu, och det statligt helägda bolaget finns ju uppenbarligen kvar och går runt. Att andra har fått chansen att utveckla branchen är det väl ingen som ser som en nackdel?
Dessutom är ju även persontrafiken avreglerad på vissa sträckor. Att det statligt ägda bolaget finns kvar även där, men väl inte riktigt är konkurrenskraftiga är ju också ganska uppenbart. Att sen Veolia är så klantiga att de inte tänker på att hadikappanpassa nya tåg är jag också rätt så säker på är en engångsföreteelse.
Att mindre företag än SJ skulle packa sina väskor och dra österut förhindras ju ganska effektivt genom de kontrakt som är påskrivna, och som oftast löpen på mellan 5-10 år. Just pga att säkerställa kontinuiteten.
Det är sant att historien vittnar om ett antal avregleringar som varit mindre genomtänkta. Just i detta fallet tror jag ändå att det är en bra idé som i längden gynnar både företagandet och resenärerna. Att de förmodligen även kommer innebära en mer gynsam situation för oss som ska jobba med spektaklet grumlar ju inte heller min syn på det.
Nog tycker jag ändå man kan ta med sig den lärdomen från föregående avregleringar att en del saker är för viktiga för samhällets funktion för att enbart drivas i vinstsyfte. Vi kan väl ta en hypotetisk situation där sj blir utkonkurrerat av privata företag pga att de är allmänt bättre eller vad det nu kan vara. Låt säga veolia dominerar stora delar av tågtrafiken, de gör stora vinster. De vill göra något på ett annat sätt än vad svenska föreskrifter/lagar säger, vem ska kunna säga emot ? De är störst, ingen annan operatör har nog med anställda eller fordon för att ta över all trafik. Inte menat som ett angrepp på veolia utan bara ett exempel. Tycker inte privata företag ska ha den sortens makt över vår infrastruktur. Sen kan jag mycket väl tycka att sj inte ska ha monopol på just de mest vinstgivande sträckorna och skita i landsbygden. Lika fel det. Försvarar inte sj i dess nuvarande form utan såg nog hellre att det omorganiserades.
SvaraRaderaJa själv e jag för en avreglering mest pga de otroligt skyhöga priserna... Skulle själv boka tåg häromdagen, en resa på ca. 70 mil fram och åter... Med bil kostar det alltså i runda slängar 700:-, med SJ så skulle kalaset gå på åtminstone det dubbla, och då är det ett datum mer än 3 veckor fram i tiden...
SvaraRaderaSen att man är för bara för att man faktiskt vill ha ett jobb efter skolan är ju en annan sak, VI lrä ligga dåligt till om SJ skulle få monopol igen, då de driver sin egen skola och tar ju sina förare därifrån...
Sen är det mkt bättre stämning på ett mindre företag, man har faktiskt träffat sin chef, han kanske till och med sitter på kontor i närheten och inte på nåt HK 100 mil bort...
Om det skulle bli så att man behöver byta arbetspass någon dag så lär ju detta vara mkt enklare på ett mindre företag, mer flexibelt utan att man behöver godkännande från EX antal mellanchefer som egentligen inte har nån makt utan bara skeppar frågan vidare...
Så för att vara rent egoistisk, både som blivande förare, och som ibland resenär, så är jag för en avreglering och fri upphandling även av de sträckor och tider som är lönsamma...
Jag vill ha variation i arbetet o köra gods åt ett håll o person tillbaka. Slippa harva på 2banor dagarna i ända.
SvaraRaderavi kan alltså alla hålla med om att det skulle va det ultimata om det var som det var innan SJ blev ett bolag. Men också att vi vet att den chansen är väääldigt liten.
SvaraRaderaFick lite mer kött på benen nu o även om vissa saker ligger emot avregleringen så är jag fortfarande i alla fall för den ;)